SCHERMERHORN - HET VERBAND TUSSEN JOSEPH HAYDN EN PĒTERIS VASKS

voor u zal optreden:
- ADAM Kwartet Bestaande uit
- Margot Kolodziej, eerste viool

- Hannelore de Vuyst, tweede viool
- Liselot Blomaard, altviool (die u op 26 juli al in Schermerhorn hebt kunnen beluisteren).
- Renée Timmer, cello

Voor Joseph Haydn, de 'vader van het strijkkwartet' kwam de samenstelling van twee violen, een altviool en een cello voort uit de dagelijkse praktijk, maar door de beknoptheid en veelzijdigheid van de samenstelling groeide het strijkkwartet uit tot een meesterproef voor elke componist.

Zijn manier van stemverdeling, motiefontwikkeling, het neerzetten van sonoriteit was ook voor Pēteris Vasks en Pavel Fischer een inspiratie. Hun strijkkwartetten laten horen dat de kracht van het genre nog lang niet uitgeput is.

Bij deze reis door de geschiedenis van het strijkkwartet bent u als eerste te gast bij het emotionele Strijkkwartet in f op. 20 nr. 5 a Joseph Haydn. Haydn maakte zo van het strijkkwartet door de combinatie van emotionele geladenheid en structurele innovatie een serieus genre dat op grote schaal navolging vond en dat tot op de dag van vandaag door elke zichzelf respecterende componist wel een keer bedreven wordt

Volgende componist die u hier zult ontmoeten is de Letse componist Pēteris Vasks die geïnspireerd wordt door de natuur en de Letse volksmuziek. Ook in zijn Vierde strijkkwartet, dat hij in 1999 schreef voor het Kronos Quartet, spelen deze zaken een rol. Van de oorspronkelijke vijf delen klinken vandaag de eerste drie die de luisteraar doen reizen van de verstilde wanhoop van Elegy via een frenetieke Toccata naar een intens Chorale dat nog vol chromatiek hint naar de stille vrede en rust waarmee het kwartet uiteindelijk afsluit.

Tot slot muziek van Pavel Fisher, ook hij refereert aan de volksmuziek in zijn werk, vooral de volksmuziek uit de Tsjechische regio Moravië. Hij heeft inmiddels achter drie strijkkwartetten zijn naam staan. Het Eerste strijkkwartet 'Morava', dat hier uitgevoerd zal worden, ontstond in 2008 na een opdracht van Carnegie Hall in New York. U zult hiervan het afsluitende Allegro te horen krijgen.