ALKMAAR - 350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Alkmaar haalden verenigingen in totaal € 102966 op. Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.

Dit jaar deden in Alkmaar de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club.


Alkmaar

Saturna €16566, R.K. Sportvereniging A.F.C. 34 €9168, AMHC €8547, Shotokan Karate-DO Funakoshi €7389, Beentjes Judo Sport €6237, Stichting Topsport Tom Van Der Kolk €4635, Trampolinevereniging Triffis Alkmaar €4341, Alcmaria Victrix Honk/Softbal €3561, Alcmaria Victrix VV €3072, Alkmaarsche IJsclub €2862 (een volledige lijst met deelnemers uit Alkmaar kan worden opgevraagd)

De Rijp

Sportvereniging De Rijp €8310

West-Graftdijk

S.V. Graftdijk €3495

Stompetoren

Schermer Sport Vereniging S.S.V. €3111

Oudorp

Alvoco €1728, TV Oudorp €1329

Schermerhorn

Sportvereniging Sporting S €975

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.

Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. "Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club."

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. "Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media." Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. "In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen."

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.

Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80% keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.