HEERHUGOWAARD - Na een actie op Facebook waarbij de directeur van XYTO Media te Heerhugowaard, Stefan Mol, aangaf voor de kerst iets te willen doen voor mensen die het in deze tijd wat harder nodig hadden kwamen er vele reacties. Op donderdag 24 december, de dag voor kerst dus, bracht Mol daarom een bezoekje aan kleine twintigtal personen om hen te verblijden met een cadeaukaart en een geldbedrag.


‘Deze actie was echt bestemd voor enkelen, die het juist in deze coronacrisis zo moeilijk hebben. Iedereen heeft te maken met corona, ook wij als XYTO Media’, aldus Mol . De Heerhugowaardse ondernemer staat aan het hoofd van een mediabedrijf wat zich richt op vakmagazines en online dagbladen door het gehele land.

‘Ook daar kreeg men te kampen met de crisis, maar gezien de omstandigheden hebben wij het als bedrijf dit jaar gewoon goed gedaan, en mede daarom leek het ons zinvol om ook eens stil te staan bij onze medemens. De lezers konden daarom iemand aandragen die wij dan gingen verrassen’

Hartverwarmend
Samen met de hoofdredacteur van de online dagbladen, Paul van der Molen, ging Stefan Mol daarom donderdag op pad om in Heerhugowaard, Alkmaar, Stompetoren, Hoogkarspel en Bovenkarspel om enkele mensen te verblijden. En daar slaagde men ruimschoots in. ‘Iedereen kreeg van ons een cadeaubon voor een warenhuis en daarnaast nog een contant bedrag en de reacties waren hartverwarmend.’

Zo ging men langs bij de ouders van een dochter met een levensbedreigende ziekte, mensen die hun baan tijdens de coronacrisis hebben verloren, alleenstaande moeders die afhankelijk zijn van de voedselbank of personen die hun huis in dienst stellen om kinderen van verscheurde gezinnen op te vangen. ‘Vandaag ben ik er achter gekomen dat wat voor ons een kleinigheid is voor vele gezinnen iets heel groot is. Ik heb bij mensen aan de deur gestaan die met de tranen in hun ogen stonden of bang waren dat ze de komende week geen eten konden kopen, en dat laat mij zeker niet koud’ aldus een aangedane Mol.

Ook onderweg liep men nog tegen de nodige verrassingen aan. Zo kwam men onder meer de Heerhugowaardse politie tegen en ook die waren nadat ze het verhaal hadden aangehoordvol lof over de actie van XYTO Media. Ook een dakloze man die men onderweg tegenkwam kreeg onverwachts een presentje van de ondernemer en voelde zich zichtbaar gezegend.

Dankbaar
De appjes van de mensen die de verschillende personen hadden aangemeld stroomden dan ook binnen bij de ondernemer en lieten duidelijk blijken wat de actie had betekent. Van “Je hebt een hart van goud” tot “De kerstman kwam langs in de persoon van Stefan Mol”, deden de ondernemer zichtbaar goed.

‘Ik heb echt niet de illusie dat wij een ieder kunnen helpen, maar degene die wij nu een hart onder de riem hebben gestoken hebben zich allen zeer dankbaar getoond en dat geeft ook mij een voldaan gevoel. In deze tijd krijgen wij niet allen wat wij willen, maar moeten we ook dankbaar zijn voor wat we hebben. En het gaat niet alleen om geld of cadeaus, maar vooral om er met elkaar voor elkaar te zijn. Een luisterend oor bieden of even een boodschapje of klusje doen voor mensen die eenzaam zijn of het moeilijk hebben is maar een klein gebaar, maar kan een grootse impact hebben. Denk aan elkaar!’